Joulz Energy Solutions

Doelgroep-gericht-werven
Hoe laat je offline en online campagnes voor je werken om een schaarse doelgroep in De Randstad aan je te binden? Het enthousiasme groeide met de dag!

joulz

Looptijd samenwerking
2 maanden ontwikkeling websites & content.
7 maanden campagnes

Diensten
Webdesign & development
(Social) Media campagne
Online & offline campagnes
Recruitment

Doelstelling
Ruim 70 nieuwe collega’s werven.
Werkgeversmerk in De Randstad versterken.

Interne organisatie
en huidige wervingskanalen

We keken eerst naar de interne organisatie. Hoe verloopt de werving nu en kunnen we op basis van de huidige manier van werven uiteindelijk 70 lastig-vervulbare vacatures invullen?

We voerden een korte maar krachtige recruitmentscan uit. Vanuit onze scan halen we onder andere gegevens op als: hoe werft men nu en welke resultaten worden daar mee geboekt? Maar we bekijken bijvoorbeeld ook; hoe presteert de huidige website en de overige (sociale) wervings-kanalen?

Naast de kwaliteit van de wervings-kanalen, kijken we ook naar de kwaliteit van de wervingsmiddelen zoals; referral recruitment, kwaliteit van de vacature-teksten maar bijvoorbeeld ook sourcing. Vanuit de SPP maakten we ook nog de splitsing tussen vast/inhuur en de kosten die hiermee gemoeid zijn.

doelgroep

Hoe bekend ben je
binnen je doelgroep?

Hoe is het gesteld met het werkgeversmerk Joulz Energy Solutions?

Uiteindelijk hebben we een onderzoek uitgevoerd door 30 medewerkers uit de branche te benaderen en ook 30 buiten de branche. Dit was behoorlijk tijdrovend omdat we iedereen 15 tot 20 minuten telefonisch hebben gesproken. Dit kwalitatieve onderzoek leverde wel zeer veel interessante informatie op.

Uiteindelijk wil je een discussie ontlokken of we onze inzet puur gaan richten op het invullen van de vacatures die we dit jaar hebben of dat we onze acties breder in gaan zetten. Als je de komende jaren blijft groeien is het verstandig om ook in te zetten op arbeidsmarktcommunicatie; waarbij je inzet op het versterken van je werkgeversmerk. Enkele deelvragen die hieruit volgde waren; wat is jullie employer-promise, ervaren huidige medewerkers dit ook zo? En hoe willen jullie deze naar buiten communiceren?

Wat wenst jullie doelgroep?
Wat vinden jullie potentiële nieuwe werknemers belangrijk als zij een nieuwe baan / werkgever overwegen? En waarom is het leuk om bij jullie te werken? Deze vragen stelden wij Joulz Energy Solutions alvorens we content maakten. Samen met de resultaten uit ons kwalitatieve onderzoek vormden dit de basis.

Deze content (verhalen foto’s en video’s) kwamen ook terug op de actie-website. Voor we een website ontwikkelen doorlopen we de (mobiele)flow die een bezoeker van deze pagina wil. Dit doen we door middel van een “wireframe”. Hierboven zie je de wireframe en het resultaat van ons proces!

Social Templates Werving Personeel

Offline campagne

Op alle ROC’s rondom Rotterdam hingen we posters en rondom deze ROC’s en enkele hogescholen gebruikten we billboards om de naamsbekendheid van Joulz Energy Solutions te vergroten.

60 bedrijfsauto’s bestickeren
Dichterbij je doelgroep kan je niet komen. 60 bedrijfsauto’s die op projecten komen en door de woon- en werkregio crossen. In iedere auto legden we flyers in het dashboardkastje. Monteurs en Technici van Joulz Energy Solutions konden hierdoor direct boter bij de vis bieden op het moment dat ze vragen kregen naar aanleiding van de oproep op hun auto of bus.

Trots op de resultaten!

Doelgroep-gericht-werven werkt! We ontvingen meer en betere reacties. Interessant was dat het aantal BBL-verzoeken enorm steeg en dat we vervolgens in gesprek zijn gegaan om te kijken of we meer jongeren konden gaan opleiden tot monteur energietechniek.

Alle campagnes hebben circa 7 maanden gelopen en we hebben, ten opzichte van dezelfde periode van een jaar eerder 3x zoveel vacatures ingevuld. Wat je vooral ziet is dat het aantal reacties enorm is toegenomen.

Voorheen kregen ze 6 aardige reacties in de maand, nu krijgen we circa 5 goede reacties per week, per functiegroep.
We liggen nog wat achter op schema qua het aantal aannames, maar de business merkt het verschil, is tevreden en heeft zelfs moeite om het aantal reacties snel genoeg ingepland te krijgen in hun drukke agenda’s. Hier anticiperen we nu ook meer op om vooraf alvast ruimte in de agenda’s te claimen. Door middel van de eerste cijfers hebben we ook onze campagnes aangepast. Leuk is namelijk om, onder andere te zien, dat bepaalde vacature-teksten beter scoren dan de andere. Je krijgt uit de campagnes dus ook veel interessante data waarmee je de campagnes constant kan optimaliseren en waardoor je de doelgroep steeds beter leert kennen.

afbeelding

Meten is weten & leren!

We verwachten de kosten per aanname nog omlaag te kunnen te brengen, aangezien de ontwikkeling- en projectmanagement-kosten per aanname uitgesmeerd worden.

De campagnekosten (klikbudget) loopt echter ook verder op en wij moeten er voor zorgen dat onze campagnes goede aanname-resultaten blijven boeken, nu de schaarste op de arbeidsmarkt alleen maar blijft aantrekken.

Op dit moment zijn de kosten per aanname voor een monteur elektrotechniek in de regio Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Holland circa 3750 euro en voor een engineer circa 4300 euro. Ook zien we een aanzienlijk verschil in de aanname-snelheid / doorlooptijd tussen beide doelgroepen.

Ook zien we dat de teams nu moeite krijgen met het inwerken en absorberen van nieuwe collega’s.
Wellicht een luxe-probleem maar voor ons een signaal dat we daar vooraf ook meer rekening mee moeten houden.

Waar kunnen we jullie mee helpen?

We helpen elke klant op een unieke manier, maar het is fijn om te weten waarvoor we je kunnen terugmailen of terugbellen. Om dit te versoepelen hebben we in de onderstaande dropdown een aantal keuzes voorgesteld.
Staat je keuze er niet bij? Vul deze dan in

Aan het verzenden
Inzending gelukt!
Inzending mislukt. Controleer de verplichte velden.
Aan het verzenden
Inzending gelukt!
Inzending mislukt. Controleer de verplichte velden.

Liever bellen?

Vul dan je nummer hieronder in.
We bellen je binnen 2 werkdagen terug!

Aan het verzenden
Inzending gelukt!
Inzending mislukt. Controleer de verplichte velden.
Aan het verzenden
Inzending gelukt!
Inzending mislukt. Controleer de verplichte velden.